04 - Forme poslovnih pisama
Forme poslovnih pisama
  • Najčešće korišćene forme poslovnih pisama
  • Kako odabrati formu pisma?
04
Najčešće korišćene forme poslovnih pisama
U poslovnom svetu najčešće se koriste dve osnovne forme pisanja poslovnih pisama, blok forma i zupčasta forma, a mogu se upotrebljavati i kombinovana i slobodna forma.

U poslovnim pismima pisanim blok formom svaki deo pisma počinje od leve margine i svaki red, ukoliko je pun, piše se do desne margine reda. To znači da je svaki deo (pasus) poravnat po levoj i desnoj margini teksta, ali postoji mogućnost da – ukoliko red teksta nije pun – desna margina bude zupčasta, odnosno stepenasta.Između pasusa se pravi red razmaka.

Pri korišćenju zupčaste ili stepenaste forme poslovnog pisma pasusi se ne razdvajaju redom razmaka, nego se nastavljaju odmah jedan ispod drugog. Početak svakog pasusa uvlači se za 10-15 znakova u odnosu na levu marginu, a ostali redovi teksta počinju od leve margine. Mada u ovoj formi nije uslovljeno da redovi moraju da se poravnaju po desnoj margini, preporučljivo je da se to učini. Podaci o pošiljaocu i primaocu pišu se na sredini reda, poput naslova. Potpis pošiljaoca navodi se u desnom delu strane.

Postoje i razne modifikacije pomenutih formi. Jedna od njih je kombinovana forma ili modifikovani blok. Pismo u ovoj formi sastavlja se isto kao u blok formi, osim što se podaci o primaocu, kao i potpis pošiljaoca, navode u desnom delu strane.

Postoji i tzv. slobodna forma poslovnog pisma, u kojoj nije neophodno potpuno se pridržavati pomenutih pravila pisanja. Raspored nekih elemenata može malo i da se menja, sve dok se ne narušava jasnost odvajanja pasusa, sadržajnost, preglednost i urednost pisma, odnosno dokle god su svi neophodni elementi na broju i dokle god je na prvi pogled uočljivo ko piše kome, koja je osnovna svrha pisma, kada je pisano i da li ga prati dodatna dokumentacija (primere pisama pisanih blok, zupčastom, kombinovanom i slobodnom formom videti u poglavlju "Vrste poslovnih pisama").

Kako odabrati formu pisma?
Odaberite jedan oblik poslovnog pisma – vama najprikladniji – koji će i postati imidž vaše organizacije.

Ukoliko pismo šaljete u koverti koja ima prozorčić u desnom uglu, obratite pažnju i da su naziv i adresa primaoca otkucani u desnom delu strane (kombinovana forma), kako bi se potpuno videli kroz prozorčić i kako biste omogućili poštaru da vaše pismo dostavi na pravu adresu. Ukoliko je prozorčić koverte na levoj strani, više će vam odgovarati blok forma. Blok forma je i pogodnija za kraća pisma, s obzirom na razmake između pasusa, jer se vizuelno dobija na dužini teksta. Sa zupčastom formom štedi se na prostoru, tako da više teksta može da stane na jednu stranu. Zupčasta forma se još naziva i "francuska, svečana" forma, pa se može koristiti pri obraćanju značajnim poslovnim partnerima, za pisanje molbi i sl, mada ovo više i nije striktno pravilo. Blok forma je poznata i kao "američka", pa vam i ova određenja mogu pomoći da formu pisanja prilagodite geografskom poreklu primaoca.

Forma koju koristite zavisiće i od stila korišćenog u vašem poslovnom kontekstu. Mnoge organizacije prihvataju jednu formu koja se konstantno koristi u svakom dopisivanju na službenom papiru organizacije. Koji god stil da koristite, važno je da budete dosledni i da ne mešate stilove u jednom pismu.