09 - Persuazivna (ubeđivačka) poslovna pisma
Persuazivna (ubeđivačka) poslovna pisma
  • Informacije koje se mogu preneti persuazivnim porukama
  • Strategije za pisanje persuazivnih pisama
  • Strategija rešavanja problema kao indirektni prilaz u pisanju persuazivnog pisma
09
Informacije koje se mogu preneti persuazivnim porukama
Persuazivnim porukama uveravamo primaoce da treba da reaguju na naš predlog, tj. delujemo na njihove stavove, verovanja ili akciju.

Efikasno ubeđivanje predstavlja sposobnost da se poruka predstavi na takav način, koji će uticati na čitaoca da se sa njom složi i da je podrži. Čitalac se navodi na delovanje, obezbeđuje se dovoljno informacija – tako da on tačno zna šta treba da učini – i prevazilazi se bilo kakav prigovor koji može da spreči ili odloži delanje. Poruke ovog tipa uključuju:

  • ponude, molbe i zahteve;
  • predloge i preporuke;
  • izveštaje, ukoliko upućuju na akciju;
  • obaveštenja o povoljnostima za čitaoce (rasprodaji, sniženju cena i sl);
  • prijave za posao, itd.

Pri pisanju persuazivnih pisama, od koristi vam mogu biti sledeće strategije:

  • Oblikujte svoju poruku u logičnom sledu argumenata i dokaza.
  • Započnite ličnim uvodom. Oslovite svog primaoca imenom.
  • Povećajte svoju verodostojnost bez kompromitovanja svoje iskrenosti.
  • Skrenite pažnju na svoju poruku pomoću upadljivih slika i neobičnog teksta.
  • Budite etični.
Strategije za pisanje persuazivnih pisama
Pri kreiranju ovog tipa poslovnih pisama, najčešće se primenjuju dve vrste strategija: strategija direktnog zahteva i strategija rešavanja problema.

Strategija direktnog zahteva koristi se kada očekujete brzu saglasnost čitaoca i želite da uštedite njegovo vreme, prezentovanjem neophodnih informacija direktno. U tom smislu:

  1. Odmah zatražite potrebne informacije ili usluge.
  2. Pružite čitaocu sve podatke i detalje koji su mu neophodni kako bi postupio po vašem zahtevu.
  3. Tražite delovanje u smeru koji želite. To, na primer, može biti: odgovor na pitanje, dostava kataloga, promena radnog mesta i sl. Ako je neophodan što brži odgovor, navedite to. Ukoliko je moguće, izložite čitaocu zbog čega.

"U većini slučajeva, persuazivna pisma treba da savladaju početni otpor primalaca."

Strategija rešavanja problema kao indirektni prilaz u pisanju persuazivnog pisma
Indirektan prilaz i strategija rešavanja problema mogu biti od pomoći kada se očekuje otpor čitaoca.

1. Pošto nastojite da nekoga uverite u nešto, treba da pronađete uverljiv argument pre nego što bilo šta zahtevate. Možete da pokažete da će postupanje po vašem predlogu rešiti problem koji imate, i vi i vaš čitalac. Na primer, u prodajnim pismima koja se šalju poštom, primenjuje se ovaj pristup. Takva pisma ponekad započinju pitanjem kojim se privlači pažnja, poput: "Želite li da uštedite 1.000 dinara svakog meseca za struju?" Mogu da započnu i saosećajnim pitanjem koje pokazuje da postoji razumevanje za vaše probleme: "Jeste li umorni od čekanja mesecima ili čak godinama na dobar lekarski tretman?" Humanitarna organizacija koja traži donaciju može da započne sa pričom o osobi čiji se život promenio, pošto je primila pomoć organizacije.

Ova strategija omogućava da "razoružate" opoziciju iznošenjem svih razloga u korist svoje pozicije, pre nego što date čitaocu šansu da kaže "ne". Stoga, u uvodu opišite čitaocu problem koji vaš zahtev može da reši.

2. Nizom pojedinosti proširite uvodnu temu – pružite detalje o problemu. Ukoliko navodite troškove u novcu, vremenu itd, budite veoma određeni. Neophodno je ubediti čitaoca da se nešto mora preduzeti pre nego što ga ubedite da je vaše rešenje ono koje je najbolje.

3. Objasnite rešenje problema. Pružite detalje zahteva, a dokazima poduprite svoj stav. Ukoliko znate da čitalac favorizuje drugu soluciju, počnite sa njom i pokažite zašto ona nije pogodna, pre nego što iznesete svoje rešenje.

4. Pokažite da su od bilo kog negativnog elementa (novčani izdaci, gubitak vremena itd.) jače prednosti.

5. Ukratko iznesite dodatne koristi od opredeljenja za dotično rešenje.

6. Tražite delovanje u smeru koji želite. Dajte razlog čitaocu da deluje brzo, time što ćete mu npr. ponuditi nove beneficije koje će u tom slučaju moći da dobije.